Wat de fabrieksverkoop van McLaren betekent voor de toekomst van het F1-team

19 Sep 2020

Wat de fabrieksverkoop van McLaren betekent voor de toekomst van het F1-team

Toen onlangs bekend werd dat McLaren zijn iconische Formule 1-fabriek te koop aanbood, riep dat enige angst op over de vraag of het team al dan niet te maken kreeg met vers geld.

De impact tenslotte van de financiële crisis als gevolg van de coronavirus-pandemie had de auto- en race-activiteiten van de McLaren-groep hard getroffen, waardoor ze plannen moest maken voor 1.200 ontslagen en een lening van £ 150 miljoen van de Nationale Bank van Bahrein moest regelen.

Hoewel dergelijke maatregelen niet ideaal waren, betekenden ze wel dat McLaren in staat was om alle financiële onzekerheden opzij te schuiven toen de wegautobedrijf weer opstartte en het racen begon.

Dus toen het nieuws dat een 'For 'Sale'-bord werd opgehangen in het McLaren Technology Center, was het gemakkelijk om te concluderen dat de economische situatie van het team misschien niet zo rooskleurig was als eerder was verschenen, aangezien er duidelijk behoefte was aan het ophalen van de £ 200 miljoen die het hoopt. om ervoor te krijgen.

Maar in plaats van dat dit een knie-schokmaatregel is om snel wat geld te krijgen, ligt het fabrieksplan al een tijdje in de maak.

In feite is er al een tijdje naar gekeken door de nieuwe uitvoerend voorzitter van de McLaren Group, Paul Walsh, die zich bij de Woking aansloot. -gebaseerd bedrijf in maart, net toen het probleem met de blokkering van het coronavirus begon.

Een van Walsh's eerste conclusies was dat McLaren eigenlijk eerder uitzondering dan norm was als het ging om zijn gebouwen: want het is niet erg gebruikelijk voor bedrijven om daadwerkelijk eigenaar te zijn van de gebouwen waaruit ze opereren. Voor dergelijke bedrijven is het logischer om het kapitaal in het gebouw vrij te maken en het te investeren in groeigebieden; dan het vast te houden in bakstenen en mortel.

Zoals McLaren-CEO Zak Brown zei: "Waarom zit al dat geld vast in onroerend goed? We zijn geen onroerendgoedbedrijf. We zijn een race team en een autobedrijf. En dat is het begin van de reis om de balans op te schonen [bij McLaren].

"Ik denk dat de meeste bedrijven in deze wereld niet echt eigenaar zijn van het onroerend goed waarvan ze huurders zijn.

"We hebben veel contant geld in dat gebouw, zoals u zich kunt voorstellen, en dat is geen erg productief gebruik van geld als u zoekt om in uw bedrijf te investeren.

"Dus we zullen het uiteindelijk aan iemand verkopen. We zullen dan een extreem lange termijn leasen en dan gebruiken we dat geld om in ons bedrijf te investeren om ons te helpen ons bedrijf te laten groeien. Het is een vrij typische financiële herstructurering. "

De aankondiging over de fabrieksverkoop kwam nu vanwege de tijd die het kostte Walsh om de juiste langetermijnplannen uit te voeren, in plaats van om te gaan met meer directe crises geconfronteerd tijdens de blokkering van het coronavirus.

Brown voegde toe: "We hebben een flink stuk schulden en nu begint Paul een richting uit te geven en beslissingen te nemen om ons een sterkere balans te geven, te investeren in de juiste gebieden om uiteindelijk onze bedrijven laten groeien en financieel een veel sterker bedrijf worden. We zijn erg opgewonden omdat Paul een uitstekende staat van dienst heeft. "

Met de lening van Bahrein maanden geleden opgelost, en de de fabrieksverkoop, de eerdere zorgen over de cashflow van McLaren zijn weggenomen en Brown voelt dat zodra de fabrieksverkoop doorgaat, de Woking-operatie er nog beter aan toe zal zijn.

"Financieel gaat het goed. 'flow-standpunt', zei hij. 'Het is duidelijk dat toen COVID toesloeg en dat onze Formule 1-activiteiten, onze automobielactiviteiten en tot op zekere hoogte onze technologische activiteiten stopte, dat onmiddellijk een hoeveelheid geld opslokte die we nodig hadden, en goed gedocumenteerd was.

"Dat hebben we nu gedaan. En we hebben genoeg landingsbanen om goede zakelijke beslissingen te kunnen nemen. Ik denk dat de [fabrieks] sale leaseback een zeer goede beslissing is, want terwijl we verhuren, wordt het een huurcontract dat we elk jaar zullen betalen.

"Maar de groei die we weer kunnen genereren door die middelen te gebruiken en ze in het bedrijf te stoppen, zouden we dat geld dat we krijgen moeten kunnen vermenigvuldigen - omdat het ons bedrijf naar een hoger niveau zal tillen. "

Vooral voor McLaren F1-fans is dat het Grand Prix-team vrijwel is afgeschermd van een bredere groepsherstructurering - dus het betekent dat de voortgang op de grid niet wordt beïnvloed.

En met McLaren op de derde plaats in de constructeurskampioenschap, en optimistisch over de kansen die het toekomstige budgetplafond en de nieuwe regels van de F1 kunnen bieden, er gaan zeker geen alarmbellen rinkelen over waar de dingen vandaan komen.

Brown voegde toe: "We hebben een goede vijf -jaarlijks businessplan voor dit volgende F1-tijdperk. Ik voel me comfortabel dat we de middelen, de mensen en de ondersteuning hebben om ons te geven wat we nodig hebben om weer naar voren te komen. "