Wakker blijven tijdens lange afstanden

22 Aug 2020

Wakker blijven tijdens lange afstanden

Een vijfde van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door vermoeidheid van de bestuurder. Het is dus misschien geen verrassing dat een derde van de Britse automobilisten bang is om in het donker te rijden.

Volgens de Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA) zijn vermoeidheid en sufheid factoren tot wel 25 procent. van dodelijke en ernstige ongevallen.

Net zo zorgwekkend is het feit dat dit soort ongevallen 50 procent meer kans heeft op de dood of ernstig letsel. Dat komt omdat een in slaap gevallen bestuurder geen actie kan ondernemen om de impact te verminderen.

RoSPA zegt dat ongevallen veroorzaakt door vermoeide bestuurders het meest waarschijnlijk zullen gebeuren:

  • Tijdens lange ritten en op eentonige wegen, zoals snelwegen
  • Tussen 02.00 en 06.00 uur
  • Tussen 14.00 en 16.00 uur (vooral na het eten of drinken van slechts één alcoholische drank)
  • Na een Nacht van onderbroken of minder slaap
  • Na het drinken van alcohol
  • Als u medicijnen gebruikt die slaperigheid kunnen veroorzaken
  • Na lange werkdagen of een nachtdienst

Hoe de tekenen te herkennen

Het is belangrijk om de tekenen van vermoeidheid te herkennen. Als u dit niet doet, kan dit leiden tot een ongeval als gevolg van kortere reactietijden, verminderde aandacht en een onvermogen om risico's in te schatten.

Symptomen zijn onder meer: ​​

  • Geeuwen of wrijven in uw ogen
  • Regelmatig knipperen
  • Dagdromen
  • Problemen onthouden van de laatste paar gereden kilometers
  • Ontbrekende afritten of verkeersborden
  • Van je rijstrook afdrijven

Hoe je wakker blijft tijdens het rijden

Niet achter het stuur kruipen als je moe bent, is een goede plek om te beginnen, maar de volgende tips zullen u helpen wakker te blijven:

  • Vermijd vermoeidheid: zorg ervoor dat u de nacht voordat u gaat rijden tussen de zeven en acht uur slaap krijgt. Als u zich regelmatig moe voelt, zelfs na een volledige nachtrust, maak dan een afspraak met uw arts.
  • Plan vooruit: plan uw reis zo dat u regelmatig rustpauzes kunt nemen, vooral als u tijdens het rijden rijdt. piekmoeheidstijden.
  • Minimaliseer het risico: plan om te stoppen bij een snelwegdienst voor een snelle rust. Regel het rijden met een vriend of familielid. Koffie helpt, maar het is GEEN oplossing voor vermoeid rijden.
  • Blijf koel: overmatig gebruik van verwarming in de auto zal je slaperig maken. Houd de auto comfortabel koel en zet de ramen open om wat frisse lucht te krijgen.

Regel nummer 91 van de snelwegcode stelt ook dat een minimale pauze van minstens 15 minuten na elke twee uur rijden wordt aanbevolen .