Uber-chauffeur aangeklaagd voor 'moord door nalatigheid' nadat zelfrijdende auto niet stopte voor voetganger

16 Sep 2020

Uber-chauffeur aangeklaagd voor 'moord door nalatigheid' nadat zelfrijdende auto niet stopte voor voetganger

Een bestuurder die achter het stuur zat van een zelfrijdende Uber, die in 2018 een voetganger raakte en doodde, is beschuldigd van moord door nalatigheid.

De zelfrijdende auto werd gebruikt als onderdeel van een proces door Uber.

"Het voertuig reed in noordelijke richting ... toen een vrouw die buiten het zebrapad liep de weg overstak van west naar oost toen ze werd geraakt door het Uber-voertuig", zei politie van Tempe zei in een verklaring.

De bestuurder zat achter het stuur, maar had op het moment van de crash geen controle over het voertuig.

Het Uber-testvoertuig was niet geprogrammeerd om overstekende mensen te herkennen en identificeerde de voetganger daarom niet correct.

Rafaela Vasquez, die op het moment van de crash voor Uber werkte, pleitte dinsdag volgens de New York Times niet schuldig.

Onderzoekers hebben gezegd dat Vasquez op dat moment een video van The Voice op haar telefoon bekeek.

"Afleidend autorijden is een kwestie van groot belang in onze gemeenschap", de Maricopa County advocaat, Allister Adel, zei in een voorbereide verklaring.

"Wanneer een bestuurder achter het stuur van een auto kruipt, heeft hij de verantwoordelijkheid om dat voertuig veilig en op een gezagsgetrouwe manier te controleren en te bedienen."

Er was "geen basis voor strafrechtelijke aansprakelijkheid voor de Uber-corporatie ", een rechtbank gevonden in 2019.

" Als de voertuigbestuurder oplettend was geweest, zou ze waarschijnlijk voldoende tijd hebben gehad om de overstekende voetganger te detecteren en erop te reageren om de crash te voorkomen of verzacht de impact ”, aldus een National Transportation Safety Board review.

Het concludeerde dat het de waarschijnlijke oorzaak van de crash was doordat de bestuurder van het voertuig de omgeving niet in de gaten hield.

Uber "beheerde het verwachte veiligheidsrisico echter niet adequaat. van de functionele beperkingen van het geautomatiseerde rijsysteem, waaronder het onvermogen van het systeem bij deze botsing om het pad van de voetganger die de middenweg oversteekt correct te classificeren en te voorspellen. ”

“ De langdurige visuele afleiding van de bestuurder van het voertuig, een typisch effect van zelfgenoegzaamheid op het gebied van automatisering, leidde ertoe dat ze de voetganger niet op tijd kon detecteren om de botsing te voorkomen ”, zei het ook.

De recensie had ook kritiek op het‘ onvoldoende toezicht ’van de afdeling Transport van geautomatiseerde voertuigen in Arizona.