Honda stopt met Formule 1 en maakt geld vrij voor ontwikkeling van elektrische voertuigen

03 Oct 2020

Honda stopt met Formule 1 en maakt geld vrij voor ontwikkeling van elektrische voertuigen

Honda heeft officieel aangekondigd dat het na het seizoen 2021 geen motoren meer zal leveren aan de Formule 1-teams. Als u niet bekend bent met de sport, is een krachtbron de interne verbrandingsmotor van de auto, de MGU-K-eenheid (motorgeneratoreenheid-kinetisch), MGU-H (motorgeneratoreenheid-warmte) en andere controlesystemen. De aankondiging komt als een verrassing, maar de praktische redenen erachter zijn helemaal niet zo schokkend. Sterker nog, scherpe waarnemers van de F1 vermoedden misschien dat er iets aan de hand was toen Honda, nadat zijn aanvankelijke 5-jarige toewijding aan de F1 vorig jaar afliep, zich op dat moment alleen voor een nieuw jaar aanmeldde.

Formule 1 is ongelooflijk duur, en al het geld dat Honda in onderzoek en ontwikkeling in de F1 steekt, kan ongetwijfeld worden gebruikt voor onderzoek en ontwikkeling voor zijn personenautobedrijf. In zijn aankondiging zei Honda: "de auto-industrie ondergaat een periode van eens in de honderd jaar van grote transformatie" en merkt op dat de toewijding van het bedrijf om tegen 2050 koolstofneutraal te worden de belangrijkste reden was achter de beslissing om de sport te verlaten. . Met andere woorden, Honda is zo volledig in het ontwikkelen van niet-benzinemotoren dat het concludeerde dat de tientallen miljoenen dollars die het jaarlijks aan de F1 uitgeeft, beter kunnen worden gebruikt om dit doel te bereiken.

Hoewel dit een aanzienlijk verlies betekent voor de F1 - aangezien Honda al sinds de jaren zestig een grote naam is in de sport - zullen consumenten van Honda's minder pittige producten er uiteindelijk waarschijnlijk van profiteren. Honda zei dat het het geld (en ongetwijfeld de lessen die zijn geleerd van wat een extreem technische sport is) gaat gebruiken voor R&D Fuel Cell Electric Vehicles en EV's. De enige elektrische auto die je op dit moment (in de VS) van Honda kunt kopen, is de Clarity Electric, maar verwacht dat daar de komende jaren verandering in komt.

Door de verhuizing heeft de Formule 1 slechts drie leveranciers van aandrijfeenheden: Mercedes-AMG, Ferrari en Renault. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Honda in zijn meest recente periode in de F1 grotendeels geen succes heeft gehad. Gedurende de afgelopen twee en een half jaar als leverancier van aandrijfeenheden voor Red Bull Racing en zijn juniorenteam, Alpha Tauri (voorheen Scuderia Torro Rosso), hebben Honda-aangedreven auto's slechts vijf Grand Prix-overwinningen weten te bemachtigen. Voordien leverde Honda power units voor McLaren, en die samenwerking leverde tussen 2015 en 2017 geen raceoverwinningen op. Na een bittere breuk met McLaren en de overstap naar Red Bull bewees Honda echter al snel dat het aan het groeien was. Dankzij de dominantie van Mercedes in de F1 zien de resultaten er op papier misschien niet geweldig uit, maar Honda is onlangs samen met Red Bull het enige auto / motorpakket dat op afstand de strijd met de regerende kampioenen kon aangaan.

Er blijven nog een aantal onbeantwoorde vragen, waaronder wat Red Bull en Alpha Tauri zullen doen voor krachtbronnen (F1-regels zouden Renault kunnen dwingen om ze te leveren, aangezien het de minste teams zal leveren zodra Honda vertrekt), welke projecten Honda is gaat het extra geld besteden aan, en hoe de lessen die uit de F1 zijn geleerd, de straatauto's van het bedrijf zullen veranderen. Het staat niet ter discussie dat Honda's terugtrekking uit de sport opnieuw het einde van een tijdperk markeert.