Zelfrijdende auto's zouden volgend jaar op de Britse snelwegen kunnen worden toegelaten

22 Aug 2020

Zelfrijdende auto's zouden volgend jaar op de Britse snelwegen kunnen worden toegelaten

Automobilisten zouden kunnen worden toegestaan ​​hun auto zelf op snelwegen te laten rijden met behulp van geautomatiseerde technologie, al vanaf volgend jaar, op basis van voorstellen die door de overheid worden overwogen.

Van fabrikanten wordt verwacht dat ze de volgende generatie uitrollen van technologie voor het vermijden van botsingen en het bijhouden van de rijstrook in nieuwe automodellen in 2021. Ze zullen evolueren van het geven van waarschuwingen en assistentie aan de bestuurder tot het nemen van controle - en mogelijk verantwoordelijkheid - voor snelheid en besturing zodra ze onderweg zijn.

technologie is bedoeld om files met lage snelheid te helpen navigeren, de regering overweegt legalisering ervan voor gebruik bij snelheden tot 120 mph op de langzame rijstroken van snelwegen, waarbij de auto's automatisch op de rijstrook blijven en langzamer gaan rijden voor voorliggers. / p>

Een cruciale vraag in de overheidsraadpleging, die dinsdag werd gelanceerd, is of de bestuurder wettelijk verantwoordelijk zal worden gehouden voor de auto of dat de auto zal worden gedefinieerd als geautomatiseerde voertuigen.

Terwijl de bestuurder moet bereid blijven om het over te nemen wanneer het voertuig daarom vraagt, zou kunnen worden geoordeeld dat de technologieleverancier wettelijk verantwoordelijk zou zijn wanneer het Automated Lane Keeping System (ALKS) wordt ingeschakeld.

De minister van Transport, Rachel Maclean, zei het resultaat zou een belangrijke stap voorwaarts kunnen zijn in het veranderen van de manier waarop auto's worden bestuurd: “Geautomatiseerde technologie zou autorijden veiliger, soepeler en gemakkelijker kunnen maken voor automobilisten en het VK zou het eerste land moeten zijn dat deze voordelen ziet en fabrikanten zou aantrekken om nieuwe technologieën te ontwikkelen en te testen. ”

De AA steunde de zetten. Edmund King, voorzitter van de automobielorganisatie, zei dat de regering "terecht heeft geraadpleegd over het nieuwste systeem om botsingen te vermijden dat het potentieel heeft om onze wegen in de toekomst nog veiliger te maken".

Mike Hawes, CEO van de Society of Motor Manufacturers and Traders, zei dat het 'levensveranderend' zou kunnen blijken te zijn en voegde eraan toe: 'Deze geavanceerde technologie is klaar voor uitrol in nieuwe modellen vanaf 2021, dus de aankondiging van vandaag is een welkome stap in de voorbereiding van de UK voor het gebruik ervan, zodat we een van de eersten kunnen zijn die de voordelen van deze verkeersveiligheidsrevolutie begrijpen. ”

Sommigen waren echter sceptisch dat auto's zouden worden aangemerkt als legaal geautomatiseerd, zoals de regering suggereerde. Jim Holder, hoofdredacteur van What Car?, Zei: "Dit is een bedrijfstak die onder enorme financiële druk staat - waarom zouden ze nog een enorm verzekeringsrisico nemen?"

Holder zei tot nu toe proeven met geautomatiseerde technologie voor het bijhouden van rijstroken. waren niet geruststellend: “Ze zijn niet per se op het punt waarop je ze voldoende zou vertrouwen. Ze werken 90% van de tijd, maar dat is niet genoeg. "