Le Mans is volgend weekend. Ben je er klaar voor?

12 Sep 2020

Le Mans is volgend weekend. Ben je er klaar voor?

Over een week vanaf morgen vindt de 88e 24 uur van Le Mans plaats in Frankrijk. De race, maanden uitgesteld door de COVID-19-pandemie, zal er heel, heel anders uitzien dan voorgaande jaren, en niet alleen vanwege de beperkingen van het publiek.

De race van vorig jaar omvatte 24 professionele inzendingen, acht LMP1-auto's en een high-watermark van zestien GTE-Pro-inzendingen. Dit jaar zijn er nog maar 14 pro-inzendingen. Alleen al in de pro-am LMP2- en GTE-Am-klassen zijn respectievelijk 24 en 22 inzendingen. Minder dan een kwart van het deelnemersveld bestaat uit volledig professionele line-ups.

De zwaarste bezuinigingen komen in GTE-Pro, een categorie die jaar op jaar een schokkend aantal deelnemers verloor. Ford, die vorig jaar twee auto's uit de VS en twee uit Europa inreed, heeft hun GT-programma stopgezet en alle vier de inzendingen verwijderd. BMW heeft ondertussen zijn Europese inzendingen gesloten en kon zijn Amerikaanse inzendingen niet invoeren, waardoor twee van de grote M8's uit de race werden verwijderd. Corvette Racing was van plan om zijn C8.R's naar de race te brengen, maar de opnieuw geplande race maakte dit logistiek onmogelijk. Twee van de vier fabrieksinzendingen van Porsche kwamen ondertussen uit hun Amerikaanse vestiging, die aan het einde van het jaar zal sluiten en de race van dit seizoen zal overslaan. Twee nieuwe Ferrari's zijn ingeschreven door twee Amerikaanse teams, maar wat ooit verreweg de meest opwindende klasse in de sportwagenracen was, is op zijn zwakste in vele, vele jaren. Slechts twee Porsches, twee Aston Martins en vier Ferrari's blijven over.

GTE-Am, die af en toe interessante en unieke oudere auto's bevat die niet meer worden geracet door fabriekswagens, doet dit dit jaar niet. In plaats daarvan zijn alle 24 inzendingen ook Porsches, Aston Martins en Ferrari's. Omdat WeatherTech Racing ervoor heeft gekozen om dit seizoen deel te nemen aan de GTE-Pro-categorie, zullen er geen IMSA-inzendingen deelnemen aan deze pro-am-klasse.

LMP2 krijgt echter één IMSA-inzending van het DragonSpeed ​​Racing-team van Elton Julian dat slechts een paar weken geleden de Indianapolis 500 betwistte. Net als de andere 23 LMP2-inzendingen, zal Julians team een ​​van de drie spec-chassisopties met dezelfde motor gebruiken in een klasse die in het buitenland aanzienlijk populairder is dan in de VS.

LMP1, de auto's die strijden om de algemene overwinning. Rebellion Racing, dat na dit seizoen de autosport volledig verlaat, heeft deze klasse gedomineerd in het FIA World Endurance Championship vanwege de succesballast die werd aangebracht op de dominante fabrieksinvoer van Toyota Gazoo Racing, maar die saldi worden verwijderd voor Le Mans zelf. Als gevolg hiervan zal Toyota deze klasse winnen of niet eindigen. Als hun beide auto's echter niet finishen, krijgen Chris Dyson en Gustavo Menezes elk de kans om de eerste Amerikaanse overall winnaar van deze race sinds 1996 te worden. Naar alle waarschijnlijkheid zullen beide Toyota's finishen.

Ondanks al deze problemen vindt komend weekend de 24 uur van Le Mans plaats. Het blijft 24 uur racen met hoge snelheid door het Franse platteland op het iconische Circuit de la Sarthe, en het blijft de moeite waard.