Autoverkoop verbeterd in augustus, nog steeds niet op het niveau van vorig jaar

02 Sep 2020

Autoverkoop verbeterd in augustus, nog steeds niet op het niveau van vorig jaar

  • De autoverkopen in augustus vertoonden aanhoudende tekenen van herstel, hoewel de kalender van augustus twee verkoopdagen minder bevatte dan vorig jaar.
  • Toyota, Hyundai, Mazda en Subaru lieten allemaal dalingen zien, maar SUV's blijven een lichtpuntje onder alle autofabrikanten.
  • Voorspellingsbedrijf ALG schat dat de totale verkoop in augustus met 11 procent op jaarbasis daalde, terwijl ze in juli met 15 procent daalden.

In de loop van de maanden sinds het begin van de coronaviruspandemie is de autoverkopen steeds meer hersteld, maar de tegenwind houdt nog steeds aan, waardoor de verkoop laag is in vergelijking met vorig jaar. Toyota, Hyundai, Mazda en Subaru lieten allemaal een verkoopdaling zien in de maand augustus.

Verschillende factoren buiten de controle van autofabrikanten hebben de verkoopresultaten negatief beïnvloed. Vorige maand waren er twee verkoopdagen minder in vergelijking met augustus 2019, en vorig jaar viel de verkoop tijdens het Labor Day-weekend in augustus, wat dit jaar in september zal worden opgeteld. Als gevolg hiervan liet voor veel autofabrikanten hun dagelijkse verkooppercentage, of het aantal verkopen van nieuwe voertuigen per verkoopdag, een veel minder negatieve maand zien. Volgens schattingen van industrievoorspeller ALG was de omzet in augustus 11 procent lager dan vorig jaar. In juli was de daling 15 procent.

Hoe dan ook, de krappe voorraad in de hele branche woog zwaar. Toyota, Lexus en BMW hadden allemaal voorraden van minder dan 40 dagen - normale niveaus zijn ongeveer 60 dagen - en zoals Charlie Chesbrough, senior econoom bij Cox Automotive, opmerkte: 'Het is duidelijk dat je niet kunt verkopen wat je niet hebt. . "

Toyota zag de omzet de afgelopen maand met 22,7 procent dalen, maar zag grote verschillen tussen de divisies Toyota en Lexus. Voor de eerste daalde de omzet met 24,6 procent, terwijl de omzet voor de laatste 9,5 procent daalde. Hoewel de verkoop van de SUV's van Lexus over het algemeen daalde, kreeg de verkoop in augustus de minste hit onder de Toyota-voertuigen. Zoals verschillende analisten hebben opgemerkt, is dit een trend die zich de afgelopen maanden in de hele branche heeft voorgedaan, waarschijnlijk omdat kopers met een hoog inkomen minder zwaar zijn getroffen door de pandemie en op de markt zijn gebleven voor nieuwe voertuigen.

De omzet bij Hyundai, die in augustus 8,4 procent daalde, werd gedempt door de toenemende populariteit van de Palisade en Kona. SUV's vertegenwoordigden in augustus 67 procent van de winkelverkopen van Hyundai, een stijging van 8 procent ten opzichte van vorig jaar. De Sonata vertoonde bescheiden dalingen ten opzichte van augustus 2019.

Subaru, hoewel een daling van 17,4 procent op jaarbasis, had in augustus zijn beste maand van 2020. Terwijl de autofabrikant de omzet in het grootste deel van zijn assortiment zag dalen, was de verkoop van Forester 1,1 procent hoger dan vorig jaar. Bij Mazda daalde de verkoop met 5,1 procent in vergelijking met augustus 2019, waarbij de verkoop van de CX-5 en CX-9 de kleinste dalingen in de line-up liet zien.

Honda en Volvo moeten nog maandelijkse verkopen rapporteren; de rest rapporteert alleen kwartaalverkopen, die eind volgende maand verwacht worden.